Allmän info

Att uppgradera eller riskera att överdimensionera elsystemet hemma kan vara dyrt. Lastbalansering är ett tillval som innebär att du aldrig behöver oroa dig för att överbelasta ditt elsystem när du installer en eller flera laddboxar. Med denna lösning optimerar du din elbilsladdning samtidigt som slipper göra en dyr uppsäkring eller oroa dig för att strömavbrott ska ske på grund av din elbilsladdning.

Hur fungerar det?

Lastbalansering inte bara mäter fastighetens elförbruk- ning utan ser också till att elbilsladdningen anpassas och optimeras efter hur mycket ström som förbrukas. Fastighetens förbrukning har alltid prioritet och laddarna tillåts ladda precis så mycket som det finns ström över mot huvudsäkringen.

Hur går det till?

  1. Laddboxen konfigureras med husets huvudsäkring. Vi rekommenderar att du har minst 20 A som huvudsäkring.
  2. Laddboxen levereras med en extra energimätare som installatören monterar vid inkommande elcentral.
  3. Installatören monterar en kategori 6-kabel (ether- netkabel) mellan laddstationen och elcentralen.

Att ladda en enda elbil kan dra 16 Ampere om man vill ladda i 5-6 timmar. Om man då har 16A som huvudsäkring i huset blir marginalen 0A, vilket betyder att laddboxen inte kommer ladda med sin fulla kapacitet. Därför rekommenderarvi minst 20A.

Var och hur monteras det?

Det som skiljer sig från att installera en laddbox utan lastbalansering är att en extra energimätare monteras vid inkommande elcentral. I laddboxen finns det redan en energimätare. Båda dessa har ett RJ45 uttag där installatören kopplar samman laddboxen och elcentralen med en ethernetkabel.
Dessa pratar med varandra via modbus kommunikation. För att kommunikationen ska fungera så konfigureras laddboxen med storleken på huvud- säkringen i huset. När lastbalanseringen är aktiverad fungerar den automatiskt och bilens laddning anpas- sas och optimeras hela tiden beroende på hur mycket ström huset i övrigt totalt förbrukar. Huset har alltid prioritet. För att läsa om hur fördelningen sker, se stycket längre ner om skillnaderna mellan 1-fas och 3-fas boxar.
Strömmen i hemmets elnätet mäts kontinuerligt vilket betyder att en eventuell överbelastning snabbt upptäcks. Lastbalanseraren kommer i ett sådant läge beordra laddboxen att styra ner laddströmmen så att tillåten strömstyrka upprättas. Med denna lösning skyddas alltså hemmets elnät från överbelastning samtidigt som du får en effektiv laddning.

Skillnaden mellan 1-fas (3,7 kW) och 3-fas (11 kW) laddbox

1-fas Vid köp av en 3,7 kW box som har 1 fas så installeras denna mot den fas i huset som är minst belastad. Energimätaren mäter sedan förbrukningen på den fasen och i boxen. Därefter optimeras förbrukning- en utifrån hur stor kapacitet som finns tillgänglig på den fasen.
3-fas Vid köp av en 11 kW box som har 3 faser så installeras varje enskild fas in mot en enskild fas i huset. Energimätaren mäter sedan förbrukningen på samtliga faser och i boxen. Därefter optimeras förbrukningen utifrån hur stor kapacitet som finns tillgänglig på samtliga faserna. Laddaren kräver att alla faser i boxen har samma förbrukning vilket betyder att om en av husets faser är mer belastad än de andra så kommer boxens alla faser begränsas till maximalt den lediga kapaciteten på den mest belastade fasen i huset.

Kan jag beställa lastbalansering i efterhand om jag märker att säkringen inte räcker?

Det går att komplettera/beställa lastbalansering efter att man köpt en box. Det som sker då är att en installatör behöver komma till platsen och installera en extra energimätare vid inkommande elcentral samt dra en ethernetkabel mellan den extra energimätaren och laddboxen. Därefter måste laddboxen konfigureras med husets huvudsäkring.

Om man väljer att uppgradera huvudsäkringen i efterhand kräver det att behörig installatör kommer till plats för att omkonfigurera laddboxen för att lastbalanseringen ska vara kompatibel med den nya huvudsäkringen, vilket innebär merkostnader. Om inte detta görs kommer laddstationen att vara inställd på den tidigare huvudsäkringen. Om inte en omkonfigurering sker så kan det också innebära att det finns ledig kapacitet på fasen/faserna som kommunikationen mellan laddboxen och den extra energimätaren inte kan se. Det kan i sin tur leda till att laddningen inte optimeras.

Hur fungerar lastbalansering för
duoboxar?

För duoboxar sker en intern lastbalansering mellan uttagen. Uttagen prioriteras lika, vilket innebär att de har lika mycket ström till laddning. När den lediga kapaciteten är för låg för att starta laddning i båda uttagen så kommer endast det ena uttaget få hela den totala lediga kapaciteten, och det andra uttaget får 0 A.
Info: Text instruerad av InCharge i samarbete med Vattenfall

Vi använder kakor. Genom att klicka på knappen nedan tillåter ni användning av kakor.  Läs mer