Vill man vara säker så har man möjlighet att ringa upp Skatteverket och få svaret direkt.
Bra att tänka på:
- att man är ägaren till fastigheten/platsen man ansöker bidrag om
(gemensama garage är oftast ägda av föreningar trots att den tillhör lägenheten)
- att man har tjänat tillräckligt med skatt under föregående året
- att man har ett giltigt personnummer och är folkbokförd i Sverige
- att fastigheten som man ansöker om befinner sig i Sverige
- att kontakten är av Typ2

om bidraget inte skulle godkännas av en viss anledning då reserverar vi oss till att debitera kunden hela beloppet i efterhand.

Vilken laddare du väljer har med dina behov att göra. De allra vanligaste klarar sig på enfas laddare som klarar av att ladda 4 mil/h, vilket räcker för en normal användning.
Det finns även så kallade snabbladdare som klarar av högre prestanda med ca 11 mil/h. Dessa laddare behöver ha alla tre faser när den skall snabbladda.

Vi är en behöriga aktörer för dessa typer av installationer. Ett bevis på detta är att vi är uppfyller kraven hos Elsäkerhetsverket. Kolla gärna upp oss genom att söka på elsakerhetsverket.se

Nu kan man få upp till 50% bidrag från Skatteverket för installation av laddbox.

Som privatperson behöver du inte tänka på mer än att betala fakturan du har fått av oss. Fakturan är redan reducerad med 50%. Resten sköter vi i efterhand. Om det skulle av någon anledning visa sig att bidraget inte är ersättningsbar då har meddelar vi er.

BRF och företag
Det finns flera sätt att söka bidraget med det absolut enklaste är att gå in på Naturvårdsverkets hemsida och fylla i formuläret digitalt. Formuläret hittar på Länsstyrelsens hemsida.
lansstyrelsen.se

Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag

- Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i sin tur kan leda till brand. Låt därför ett elinstallationsföretag kontrollera elinstallationen.

- Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte
gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - begränsa därför alltid laddningen till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok.

- Förlängningssladd ska inte användas då det fnns risk att säkringen inte skyddar på rätt sätt. Hamnar dessutom kontrollbox eller förlängningssladd på marken kan dessa
lätt skadas. Använd ingen utrustning mellan uttaget och laddkabeln.

Elsäkerhetsverket.se

Kostnaden på publika laddstolpar varierar kraftigt och det är svårt att ge ett fast pris, men generellt är det lite dyrare att ladda än hemma. Hur man debiteras varierar också mellan olika laddare. Ibland betalar du per kWh och ibland per minut. Oftast betalas destinationsladdning per kWh, medan snabbladdning debiteras per minut.

Stora lokala avvikelser kan förekomma från ett par öre per minut till någon krona. Eller från någon krona till ett flertal kronor per kWh. Ett normalt pris ligger på omkring 1,50–3,50 kronor per kWh (men ibland mer). Ibland tillkommer också en traditionell parkeringsavgift. Använd till exempel en app som PlugShare för att hitta de billigaste laddpunkterna dit du ska åka.

Elpriset kan variera, från säsong och var man bor, samt även vilket elbolag du använder. Men man räknar oftast på ett standardvärde som är 1,50 kr/kWh.

Storlekens batteri varierar ofta mellan olika modeller. Vanliga storlekar är allt från 35 kWh till 95 kWh. Så en full laddning för en ren EL bil kan tänkas kosta runt 100 kr med en räckvidd på 400 km

Vi använder kakor. Genom att klicka på knappen nedan tillåter ni användning av kakor.  Läs mer